Alla inlägg den 18 november 2011

Av Johanna - 18 november 2011 06:46

Idag så åkte Mrs Chris, Matthew och Sinkart på en kurs vilket innebar att jag fick ta hand om farmen eftersom Mr Chris var på sitt jobb på banken. Så halv nio på morgonen åkte de iväg och vi hade klarat av morgonmjölkningen, men inseminören hade inte kommit ännu så jag fick vänta på henne.

När hon kom så hjälpte jag henne och sedan gjorde jag klart allt i mjölkgropen, tog fyrhjulingen och åkte iväg till en hagarna för att stänga grinden, tog även ner ett staket så att korna fick mer att beta, fick då en stöt från staketet vilket var mindre roligt. Efter det så åkte jag och stängde två andra grindar och satte upp ett nytt staket i en annan hage. Så kl var 10 innan jag var hemma och kunde äta frukost.

Sedan tog jag det lugnt, sov i en timme och väntade på att de skulle komma hem från kursen. Sinkart hade sagt till mig att ifall de var hemma innan två så skulle jag hämta korna kl två så att vi kunde börja mjölka halv tre, men om de inte var tillbaka innan två så skulle jag vänta till halv tre så att vi kunde börja kl 3 istället.

Och eftersom de inte hade kommit tillbaka när kl var halv tre  så åkte jag och hämtade korna. Jag tog även ner ett staket igen och fick återigen en stöt. Sedan följde jag korna till gropen och gjorde i ordning för mjölkningen. De hade fortfarande inte kommit tillbaka så jag började mjölka.

Jag hade hunnit mjölka 4 längder (ca 130 kor) innan Matthew och Sinkart kom tillbaka. Det var rätt skönt att de kom för då kunde jag ta det lite lugnare och inte behöva oroa mig för att jag missade någonting.

Så jag har fått pröva på hur det är att vara en farm manager för en dag och "Chrisarna" är mycket nöjda med mig. Och jag är nöjd, jag menar jag har bara varit här en månad men får redan så mycket ansvar så att jag kan börja mjölka själv. Jag är STOLT och även om det är inte svenskt att säga så här, men jag säger det ändå, jag är bra på att mjölka kor!!

Så nu har jag sagt det, och det som tycker att jag skryter kan sluta läsa denna blogg för en sak har jag lärt mig här på NZ. De är inte lika stela och tråkiga som hemma och man får faktiskt säga att man är bra på något utan att folk tycker att man skryter och är förmer än andra. Så jag har lärt mig att uppskatta mig själv och kan nu säga sanningen: Jag är väldigt bra på att både mjölka kor och skriva böcker!


En sak som inte var lika roligt idag var att jag råkade döda en ankunge. Det är en massa änder runt mjölkgropen för de vet att korna spiller en massa "meal" när de lämnar gropen efter att ha ätit under mjölkningen, och igår såg jag en andmamma med fem ändungar/ankungar och tyckte att der var underbara, små och söta.

Imorses var det bara fyra ungar och jag blev lite ledsen, för det betydde att den femte hade dött. Och precis innan jag skulle börja mjölka på eftermiddagen upptäckte jag att de fyra ankungarna befann sig i mjölkgropen, medan mamman stod ovanför och försökte ropa dem till sig.

Ungarna var helt förtvivlade och jag med, för jag visste att om jag inte gjorde något så skulle de aldrig komma därifrån och därmed dö. Så jag fick tag i en av dem och lyfte upp den, medan de tre andra sprang nerför hela gropen så jag fick jaga dem tillbaka. De var inträngda i ett hörn, och jag skulle precis plocka upp dem när en av ungarna försökte springa ifrån hörnet. Jag satte ner mitt ena knä, så att jag kunde hejda honom, men jag tror att jag råka klämma honom och bryta nacken på honom...

För när jag plockade upp honom och satte ner honom bredvid dem andra så kunde han inte resa sig. Han sprattlade med benen och flaxade med sina små ben och jag kände mig som den elakaste människan på jorden. Och plötsligt så dog han, knall och fall och då blev jag verkligen deprimerad...

Men jag tänkte att jag var tvungen att starta mjölkningen så jag fick snart annat att tänka på. När vi nästan var färdiga så såg jag andmamman igen och tänkte att resten av ungarna hade klarat sig, men då upptäckte jag att det bara var två nu. Jag hade räddat tre av dem, men den tredje hade förmodligen också dött, men senare än när jag räddade dem. Så jag har bestämt mig för inte rädda några mer ankungar, de bara dör när jag gör det...


Annars har det varit en bra dag och jag ska jobba helgen så jag får kravla mig upp kvart över fyra tills nästa fredag, då jag har ledigt. Men det gör ingenting, jag är fortfarande glad :D

Presentation


Detta är min reseblogg där jag tänkte dela med mig av mina upplevelser och äventyr på Nya Zealand.

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18 19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards