Alla inlägg den 6 november 2011

Av Johanna - 6 november 2011 23:32

Nu är helgen över och det är jag glad för! Ibland undrar jag varför just jag är tvungen att råka ut för alla saker som kan hända...jag menar det finns personer som aldrig råkar ut för något i hela livet, medan jag råkar ut för flera saker på samma dag!! Mycket orättvist tycker jag...men så har ju livet aldrig varit rättvist heller...

I alla fall så var lördagen helt okej. Jag hämtade korna och vi morgonmjölkade och sedan fick jag plocka ner ett staket innan det var frukost. Jag var lite sen så jag hade endast frukost i en halvtimme och sedan fick jag ta min lilla röda bil och köra till den andra farmen för att mata kalvarna. Jag hade en lapp med instruktioner som Mrs Chris hade skrivit kvällen innan, men när jag kom fram till farmen visade det sig att jag hade glömt lappen hemma...

Men jag visste vad jag skulle göra så jag tog fyrhjulingen och åkte och matade första gruppen med kalvar. Sedan tog jag med mig mjölkbehållaren tillbaka till mjölktanken. Jag frågade även Todd (han driver farmen även om "Chrisarna" har sista ordet) ifall det fanns någon mer mjölkbehållare och det sa han att det fanns  det och att den var i andra gruppens hage.

Så jag tog med mig den nu fyllda mjölkbehållare tillbaka tillbaka till gruppen jag precis hade matat. Jag kan även säga som så att när jag körde ut därför ifrån efter att ha matat dem så sprang de efter mig genom grinden, så jag fick jaga in dem igen...de sprang ut igen och jag jagade in dem...fyra eller fem gånger fick jag jaga in den innan jag kunde köra vidare...

Sedan åkte jag till den andra gruppen med kalvar och de är en bra bit ifrån den första gruppen, bara för att upptäcka att det inte fanns någon mjölkbehållare där. Då åkte jag tillbaka till mjölkstallet för att se om det fanns någon där. Jag fick syn på Todd som körde tåvhjulingen på väg åt motsatt håll än det hållet jag hade kört åt. Jag ville fråga honom honom om mjölkbehållaren så jag fick jaga honom över halva farmen innen han såg att jag körde efter honom...

Då kom han på att det inte fanns någon mer mjölkbehållare, så jag fick tillbaka till första gruppen, ta med mig mjölkbehållaren och åka till andra gruppen...efter det kunde jag äntligen åka hem igen och ta lunch i 1 timme...

Sedan var det dags för mjölkning och det gick väldigt bra så jag var hemma strax innan kl 6...en 10 timmars arbetsdag och jag var trött kan jag säga...

Så kom söndagen...det gick bra att hämta korna och mjölka morgon och det gick bra med kalvarna (de sprang inte ut genom grinden lika många gånger) och jag kunde ta lunch i 2 timmar...men sedan gick det utför resten av dagen....

Jag skulle hämta korna och det är rätt mycket kullar i hagen, men jag visste hur jag skulle köra så jag tänkte att det gick bra ändå. Så jag följde staketet för att se så att alla korna kom med. Jag körde på sidan av en ganska brant kulle och ungefär halvvägs kände jag hur fyrhjulingen börjar luta mer och mer neråt, så jag lutade mig uppåt mot kullen för kompensera med min vikt...bara för att få kramp i låret och ramla av fyrhjulingen! Så jag låg på rygg på marken och fyrhjulingen stod på 3 hjul och lutade neråt...

Jag kom fram till att jag inte kunde köra den därifrån så jag fick valla ihop alla kor och gå bakom dem till mjölkgropen, vilket tog ca 45 min (det är därför vi har fyrhjulingar så att vi ska slippa gå, men med tanke på hur den stod så fick jag helt enkelt gå)...men jag kom i tid och var till och med 10 min tidig och vi (jag och Sinkart, han är från Indien och jobbar på farmen) tänkte att vi skulle bli färdiga i god tid...men då upptäckte vi att oljenivån till vakumpumpen inte var som den skulle...och jag kan säga så här...vi ska börjar mjölka 02:30...03:45 har vi mjölkat två längder eftersom vi hade fått försöka fixa oljan i över en timme...

Till slut kunde vi börja mjölka och det gick bra. Jag hade precis tagit av en maskin när jag kände något varmt i nacken som rann nerför innanför overallen på mig...jag vände mig om bara för att upptäcka att kon bakom mig skiter och att hela min nacke och rygg är täckt av skit..och bara några sekunder senare kände jag hur min vänstra arm blev varm och jag upptäcker att kon som jag precis hade tagit av maskinen från skiter också!

Jag tänkte att nu kan det inte bli värre, först med fyrhjulingen, sedan med oljenivån och nu jag täckt av skit...MEN det kan alltid bli värre, tro mig!

När första hjorden var mjölkade gick Sinkart iväg för att stänga grinden och när han kom tillbaka så frågade han mig ifall jag hade ändrat en annan grind så att korna kunde gå rakt fram till hage nr 65 och inte tillbaka till hage nr 53 som de kommit från. Jag svarade: ähhh...nej..

Och då sa han att då har hela hjorden gått tillbaka till hage nr 53. Men jag hade i alla fall kommit ihåg att öppna en annan grind så att de kunde fortsätta gå längs vägen till hage nr 51 som de skulle vara i dagen därpå...det var bara det att jag kom ihåg att jag inte hade stängt grinden till hage 53, detta pga av att jag tänke på fyrhjulingen och att jag var tvungen att gå...

Så när vi var klara med mjölkningen (över 1 timme senare än vanligt) så åkte vi till hage nr 53 och där var halva hjorden medan restan av hjorden hade gått till hage nr 51 ca 100 meter längre bort...först fick Sinkart hjälpa mig att backa ner min fyrhjuling och sedan fick vi valla över de 200 korna från hage nr 53 til nr 51...

Jag var hemma efter kl 7 och hade jobbat 11,5 timmar...så nu har jag lärt mig att inte köra i för branta lutningar och komma ihåg alla grindar!

Presentation


Detta är min reseblogg där jag tänkte dela med mig av mina upplevelser och äventyr på Nya Zealand.

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18 19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards