Direktlänk till inlägg 22 februari 2012

Idag har det varit fullt upp...

Av Johanna - 22 februari 2012 06:16

Jag jobbar från och med idag på den andra farmen i två veckor framöver då Ian och hans fru är på semester och Sinkart är tillbaka på den första farmen. Så jag jobbar tyvärr lika många timmar som förrut, men nu är det i alla fall lite omväxling eftersom jag inte har varit på den här farmen på länge...


De har ett mycket bättre koflyt på den här farmen och dessutom så har de radio när de mjölkar! Det borde vara lag på att ha radio när man mjölkar tycker jag för allting går så mycket bättre kan jag säga. Och de som hävdar att man inte hör om något händer kan slänga sig i väggen för jag har öronproppar och radio på men jag kan ändå höra i fall en kopp suger luft...


Todd (förmannen på den här gården) frågade mig idag ifall jag ville hjälpa honom att kolla tre halta kor och eftersom jade aldrig har fått "karva" i en hov förrut så sa jag självklart ja. Jag kan säga att det var svårare än jag trodde att skära loss hovmaterialet, men till slut fick jag in tekniken. En av korna fick en sko på ena halva av klöven så att hon slapp belasta den dåliga sidan. De två andra hade infektioner i den vita linjen (eller randen, vad heter det?) men vi öppnade upp en kanal så att varet kunde rinna ut ur hoven och de gick betydligt bättre redan efter det. Det var intressant att få pröva på detta, jag har ju sett när de verkat klövar hemma i Sverige, men här är annorlunda. Här gör man allt själv och man får även ge pencelin till kon utan att tillkalla vetrinären. Jag har fått en bättre förståelse för hältan nu så det är jag glad för...


Efter frukosten så skulle jag spruta ogräsen, men det regnade så mycket så jag fick skrubba rälsen (känns som fel ord men jag kan inte komma på vad det rätta är, jag menar järnrören som korna lutar sig mot när vi mjölkar dem och som stoppar dem från att komma ner i gropen...) istället. Det är 40 mjölkplatser på den här farmen och ingen hade skrubbat "rälsen" på ett tag, vilket gjorde att det tog mig 2 timmar att göra hälften av 1 sida! Så jag ska fortsätta imorgon, för jag vill verkligen att det ska se fint och trevligt ut där...


När vi mjölkade på eftermiddagen så upptäckte Todd en ko med "watertounge" vilket är när de får ett sår i munnen och de får en infektion i munnen, som oftast visar sig som en bula under käken. Bulan är mjuk i början och blir sedan hårdare och större med tiden och till slut kan inte kon äta. Som tur var så har vi upptäckt henne i tid så nu kan vi ge henne pencelin och hon borde vara bra om några dagar.


Vi var nästan klara med mjölkningen när något lustigt hände. Jag var i slutet av mjlkgropen och när jag vände mig om såg jag att en ko i början av gropen halvt låg nere i gropen. Hon hade lyckats få ner framdelen så hennes framben dinglade ner mot golvet i gropen. Innan jag hann göra något så halkade/hasade hon sig ner i gropen och blev stående där. Jag sprang och hämtade Todd, som var och hämtade de halta korna, och vi försökte få upp kon för trappan upp från gropen. Men hon ville absolut inte lämna gropen, så hon fick gå omkring de nere medan vi tog av de sista av maskinerna. Det var lite festligt att ha en stor ko gåendes precis bakom en där nere, det är inte direkt någon stor yta att röra sig på i normala fall och med en stor Holstien ko så fanns det inte mycket plats kvar kan jag säga. Till slut fick vi i alla fall upp henne för trappan och hon mår bra. Men det var lite roligt eftersom jag aldrig har varit med om det förrut.


Jag är trött på kvällarn men glad. Jag tycker verkligen om att mjölka och det gör mig inget att göra det två gånger om dagen, faktum är att hade jag inte behövt spruta ogräs varenda dag så hade jag lätt kunnat jobba på en gård här på NZ när jag blir äldre. Men jag har ingen lust att spruta ogräs hela dagarna så jag kommer jobba på en gård i Sverige istället...och vara tvungen att torka av juvrena och dra ur alla spenare varje gång istället...Hurra vad roligt!





 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johanna - 11 april 2012 07:33

Jag sitter på min säng, med en chipspåse på min vänstra sida och en chokladkaka på högra sida och en historisk romantisk bok att läsa, medan regnet öser ner utanför mitt fönster...   Idag har det gått 6 mån sedan jag lämnade Sverige, vilket inneb...

Av Johanna - 4 april 2012 08:10

Idag hade vi inspektion av båda gårdarna, det kom två inspektörer och kollade mjölkgroparna och allt som hörde till. Både gårdarna klarade sig utan anmärkningar vilket var skönt då vi har tvättat, städat och fixat i flera dagar inför idag.   Jag ...

Av Johanna - 30 mars 2012 01:42

Har ledig helg imorgon och ska åka bort lördag till måndag. Ska bli skönt att sova längre än till halv fem...   Jag sprutar inte ogräs längre då det är för kallt på nätterna för dem att växa, vilket är bra... Det dåliga är dock att jag istället...

Av Johanna - 22 mars 2012 04:48

Semestern var härlig, även om jag var förkyld och åksjuk under större delen av bussturen...   Naturen var vädigt vacker och jag tog en hel del kort, men jag orkar inte ladda upp några här utan ni får allt hålla er tills jag kommer hem...   Vi...

Av Johanna - 3 mars 2012 05:00

Ja mina kära läsare, ni har läst rubriken rätt. Jag, Johanna Svensson, som i hela mitt liv i stort sett har avskytt all sorts motion har idag den 3 mars 2012 gjort ett Triathlon för kvinnor och jag till och med njöt av det och tyckte att det var roli...

Presentation


Detta är min reseblogg där jag tänkte dela med mig av mina upplevelser och äventyr på Nya Zealand.

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards