Direktlänk till inlägg 20 februari 2012

Ledig helg och 3:e provmjölkningen avklarad...

Av Johanna - 20 februari 2012 07:40

Det känns som att jag har kommit av mig att skriva här, men jag skyller på att jag har varit alldels för trött eftar att jag har slutat jobba att bara tanken på att skriva här har kännts oöverkomlig. Men nu har Sinkart kommit tillbaka från sin 5 veckor långa semester och jag hoppas att det innebär att jag nu inte behöver arbeta ca 10 timmar om dagen, utan mer normala 8 timmar istället vilket ska bli väldigt skönt!


Min lediga helg var verkligen trevlig och jag har sett väldigt mycket vacker natur! Det kändes som att köra omkring i en tavla där varje detalj var noggrant ditmålad. Första natten bodde jag i Pixe, en liten och otroligt söt husvagn! Har nog aldrig sovit så skönt som jag sov i den :) Andra natten delade jag rum med 8 andra människor (ingen av den svensktalande...) och det gick också bra.


   


Jag var till två olika stränder och låg och solade där, men först smörjade jag noggrant in mig med 50+ solkräm för jag har ingen lust att få hudcancer bara för att jag är fåfäng och vill bli lite brun.


   


En del av vägen var endast en så liten grusväg att det knappt gick att möta en annan bil. En del av biten så hade jag havet ca 10 meter från min vänstra sida och djup skog på min högra sida.


           


Idag hade vi den 3 provmjölkningen och jag hade hand om att sätta på/ta av maskiner och byta provrör, men det gick bra. Imorgon har vi den fjärde och de två sista är inte förrän veckan innan jag åker hem.


Den här veckan har jag ätit så mycket kakor och glass att jag troligtvis har gått upp alla 10 kilo igen, nä inte riktigt men 1 eller 2 kilo har jag gått upp i alla fall. Så nu måste jag försöka skärpa mig igen, jag var ju faktiskt nere på 79 kg vilket jag aldrig har varit nere på när jag har försökt gå ner tidigiare. Jag har så mycket lättare att gå upp i vikt än gå ner vilket jag tycker är väldigt orättvist! Fast jag tror att jag nog skulle ha klarat mig väldigt bra på stenåldern eftersom jag då skulle ha haft ett bra lager med skyddande fett...synd bara att kulturen nu, några årtusenden senare, har ändrats men inte den mänsksliga kroppen...borde ju verkligen vara tvärtom! Hoppas att jag lever så länge att jag får vara med om att modet ändras igen och det är fint att vara lite mullig! Jag tror att fler människor skulle vara gladare och jag skulle kunna äta mina kakor med gott samvete! Jag kan säga att det här med bantning är inte riktigt min grej, men jag har i all fall gett mig den på att ligga runt 80 kilo och därmed vara nöjd.


Och det verkar som om min stavning är helt åt skogen (har gått igenom texten säkert 5 gånger och hittat flera stavfel varenda gång!), dels för att det inte finns någon stavningskontroll här på bloggen men också för att jag tänker mer och mer på engelska nuförtiden och måste påminna mig själv om svenska ord. Jag kan börja tänka en mening på svenska och sedan avsluta den på engelska, eller så blandar jag svenska och engelska ord hej vilt i mina tankar. Det är tur att jag har facebook och pratar med mamma och pappa 1 gång i veckan så att jag inte glömmer bort svenskan helt och hållet...



 
 
gunvor.aronson@swipnet.se

gunvor.aronson@swipnet.se

20 februari 2012 16:45

Vilka fina foton!
Gunvor

http://johannasresa.bloggplatsen.se/2012/02/20/737

Johanna

20 februari 2012 20:53

Tack, jag fick till slut stoppa mig själv från att ta kort för jag ville ta kort på allt jag såg. Naturen är så vacker här! :D

 
Ingen bild

Jimmy

20 februari 2012 23:15

äsh stavningen är inget att fundera på, fattar allt sidu ändå :) Trevlig koblogg! :)

Johanna

21 februari 2012 21:22

Väldigt roligt att höra att du gillar min blogg :)

 
Ingen bild

Farmor

21 februari 2012 09:50

Hej Tydligen en bra resa du gjorde vi kan väl försöka pratas vid på lördag vid 9 om du kan hålla dig vaken Kramar till dig

Johanna

21 februari 2012 21:21

Ja den var väldigt bra. Lördag kl 9 låter bra och jag ska försöka hålla mig vaken och jag hoppas att internet ska funka den här gången :)

 
anita.olausson3@hotmail.com

anita.olausson3@hotmail.com

22 februari 2012 05:29

Antar att du nu delvis hunnit smälta alla intryck från din senaste resa och bilderna ger mig en god bild av Nya Zeelands natur, du har verkligen blick för allt det vackra som den naturmänniska du är. Tack för att du förmedlar, roligt att du även får med foton på dig själv också, på närbilderna ser man vilka fina tänder du har.
Bilden av den lilla husvagnen Pixe påminner mig om en dylik som Kerstin och Yngve hade för länge sedan och som de kallade "Ägget".
Gläder mig att Sinkart är tillbaka, hoppas verkligen att hans närvaro underlättar för dig.
Önskar dig goda dagar kära Johanna. MORMOR

http://johannasresa.bloggplatsen.se

Johanna

22 februari 2012 06:16

Ja det var en härlig resa och jag är glad att jag gjorde den. Naturen var så underbar vacker så det går inte att beskriva med ord, man måste helt enkelt vara här själv för att verkligen förstå!
Husvangen var toppen och hade jag kunnat så hade jag lätt köpt den och tagit med den hem..
Jag jobbar på den andra farmen nu när Sinkart är tillbaka så det blir i alla fall lite omväxlingen även om jag jobbar lika många timmar som förut...
Många hälsningar från Johanna

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johanna - 11 april 2012 07:33

Jag sitter på min säng, med en chipspåse på min vänstra sida och en chokladkaka på högra sida och en historisk romantisk bok att läsa, medan regnet öser ner utanför mitt fönster...   Idag har det gått 6 mån sedan jag lämnade Sverige, vilket inneb...

Av Johanna - 4 april 2012 08:10

Idag hade vi inspektion av båda gårdarna, det kom två inspektörer och kollade mjölkgroparna och allt som hörde till. Både gårdarna klarade sig utan anmärkningar vilket var skönt då vi har tvättat, städat och fixat i flera dagar inför idag.   Jag ...

Av Johanna - 30 mars 2012 01:42

Har ledig helg imorgon och ska åka bort lördag till måndag. Ska bli skönt att sova längre än till halv fem...   Jag sprutar inte ogräs längre då det är för kallt på nätterna för dem att växa, vilket är bra... Det dåliga är dock att jag istället...

Av Johanna - 22 mars 2012 04:48

Semestern var härlig, även om jag var förkyld och åksjuk under större delen av bussturen...   Naturen var vädigt vacker och jag tog en hel del kort, men jag orkar inte ladda upp några här utan ni får allt hålla er tills jag kommer hem...   Vi...

Av Johanna - 3 mars 2012 05:00

Ja mina kära läsare, ni har läst rubriken rätt. Jag, Johanna Svensson, som i hela mitt liv i stort sett har avskytt all sorts motion har idag den 3 mars 2012 gjort ett Triathlon för kvinnor och jag till och med njöt av det och tyckte att det var roli...

Presentation


Detta är min reseblogg där jag tänkte dela med mig av mina upplevelser och äventyr på Nya Zealand.

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards