Direktlänk till inlägg 2 februari 2012

Fyrhjulingar och jag går inte så bra ihop...

Av Johanna - 2 februari 2012 07:09

Idag har jag lyckats igen med sådant som många andra inte lyckas med...


När jag hämtade korna i morses var det kolsvart och lite regnigt. De andra nätterna har det varit sjärnklart, men nu hade det regnat under natten vilket gjorde det så mulet att jag knappt såg en meter framför mig utan fyrhjulingens ljus. Jag åkte till hagen för att hämta korna. Bakre delen av hagen är ganska brant och jag visste om det, så jag körde väldigt försiktigt...


När jag kikar nerför branten ser jag ett tio-tal kor som ligger nedanför. Jag kunde inte komma ihåg om det gick att köra runt kullen eller om det var lika brant där, så jag tänkte att jag försöker väl ta mig nerför lutningen. Jag kom ungefär halvvägs när jag insåg att om jag åkte en bit till så skulle fyrhjulingen tippa över åt sidan då jag hade missbedömt lutningen på backen. Jag lade snabbt i handbromsen och lyckades kravla mig av på den sidan som fyrhjulingen inte lutade åt, och jag kunde konstatera att det var tur att jag hade gjort det för den stod på tre hjul och hade jag försökt gå av från andra sidan så hade fyrhjylingen vält med mig under...


Så jag hade tur igen. Men jag insåg snabbt att jag nu skulle bli tvungen att mota korna i totalt mörker. Jag kan säga att för en person som är mörkrädd och totalt själv kl 5 på morgonen i en hage med fullt med kor så var det inte roligt. Jag såg ingenting så jag snubblade och halkade mig fram i mörkret och kunde endast hoppas att jag hade fått med mig alla kor. Sedan fick jag vackert promenera till mjölkgropen vilket tog runt 45 min, även då i mörker...men det visade sig i alla fall att jag inte hade missat någon ko så det var jag glad för!...


När jag gick på promenad senare på dagen tog jag kort på var jag hade kört fast. Mr Chris lyckades senare få ner den därfirån och det var inte så svårt, men han tyckte att jag hade fattat det rätta beslutet att lämna den där och gå till fots. Det tycker jag också för jag vill väligt gärna leva tills jag blir gammal!...


   


På eftermiddagen fick jag ta den andra fyrhjulingen, då en första fortfarande var kvar i hagen, och jag åkte för att hämta korna. När jag hade motat dem ungefär halvvägs till mjölkgropen kom jag ihåg att jag inte hade öppnat till hagen de skulle till efter mjölkningen. Så jag åkte tillbaka och öppnade grinden...


Men när jag skulle köra iväg fick jag inte fyrhjulingen att åka framåt. Jag prövade då att backa och det fungerade, men när jag la i framåt växeln så stod den still. Jag prövade olika saker för att få den framåt men efter 10 min gav jag upp och fick helt enkelt gå igen till mjölkgropen vilket den här gången endast tog mig 30 min...


Förmannen åkte iväg för att titta på fyrhjulingen och upptäckte snabbt felet. Han förklarade det för mig och vad jag fattade som så var det något på sidan av fyrhjulingen som hade lossnat och man var tvungen att sätta tillbaka det varje gång den inte startade. Jag hade aldrig kört fyrhjulingen förrut, eftersom jag endast har använt den som stod fastkörd i hagen, så jag hade ingen om att detta kunde hände...


Ingen av fyrhjulingarna eller jag kom till skada, men det var en aninga frustrerande att jag var tvungen att gå till mjölkgropen både på morgonen och kvällen. "Chrisarna" och förmannen fick i alla fall ett gott skratt och så här i efterhand inser jag också att det var ganska roligt :D

 
 
Ingen bild

Farmor

2 februari 2012 09:19

Samma glädje varje gång man får se att du har skrivit något men samtidigt får en sitta med hjärtat i halsgropen jag förstår det är inte så lätt at se i mörkret och inte komma ihåg alla hagarna hur branta dom är men akta dig vi vill alla ha hem dig med alla ben och armar i behåll kramar från oss båda Farmor

Johanna

2 februari 2012 20:25

Det var lite läskigt när det hände, men jag ska vara försiktigare nästa gång. Ska vi prata vid nio på lördag? Jag har ledig helg så jag borde inte vara så trött...men jag kan inte garantera något. Kramar från Johanna

 
Ingen bild

Farmor

2 februari 2012 21:35

Det gör vi. Funderar på att det ska bli skönt att ha dig på skolbänken igen men då ramlar du väl av den också.Jag har varit och sjungit det var kul att börja igen nu ska jag lägga mig Gdnatt

Johanna

4 februari 2012 20:38

Jag är jätteledsen för att jag inte ringde er igår, men jag hade ingen internetanslutningen. Jag satt och väntade i över 1 timme för att få tillbaka den men den var borta. Sen prövade jag att ringa er på vanliga telefonen men jag fick inte numret rätt och då blev jag så trött att jag gick och lade mig. Men vi kan väl försöka nästa lördag igen? Många kramar både till er båda!! Johanna

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johanna - 11 april 2012 07:33

Jag sitter på min säng, med en chipspåse på min vänstra sida och en chokladkaka på högra sida och en historisk romantisk bok att läsa, medan regnet öser ner utanför mitt fönster...   Idag har det gått 6 mån sedan jag lämnade Sverige, vilket inneb...

Av Johanna - 4 april 2012 08:10

Idag hade vi inspektion av båda gårdarna, det kom två inspektörer och kollade mjölkgroparna och allt som hörde till. Både gårdarna klarade sig utan anmärkningar vilket var skönt då vi har tvättat, städat och fixat i flera dagar inför idag.   Jag ...

Av Johanna - 30 mars 2012 01:42

Har ledig helg imorgon och ska åka bort lördag till måndag. Ska bli skönt att sova längre än till halv fem...   Jag sprutar inte ogräs längre då det är för kallt på nätterna för dem att växa, vilket är bra... Det dåliga är dock att jag istället...

Av Johanna - 22 mars 2012 04:48

Semestern var härlig, även om jag var förkyld och åksjuk under större delen av bussturen...   Naturen var vädigt vacker och jag tog en hel del kort, men jag orkar inte ladda upp några här utan ni får allt hålla er tills jag kommer hem...   Vi...

Av Johanna - 3 mars 2012 05:00

Ja mina kära läsare, ni har läst rubriken rätt. Jag, Johanna Svensson, som i hela mitt liv i stort sett har avskytt all sorts motion har idag den 3 mars 2012 gjort ett Triathlon för kvinnor och jag till och med njöt av det och tyckte att det var roli...

Presentation


Detta är min reseblogg där jag tänkte dela med mig av mina upplevelser och äventyr på Nya Zealand.

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards