Direktlänk till inlägg 14 februari 2012

In rikigt min dag idag kände jag...

Av Johanna - 14 februari 2012 06:41

Jag fattar inte hur fort dagarna går egentligen! Jag tyckte inte det var längsen det var lördag då jag skrev det senaste inlägget, men tydligen så är det tisdagkväll nu när jag skriver! Om jag inte ser upp så kommer jag snart vara 100 och dö!


I alla fall så jobbar jag för fullt (och det är nog den största anledningen till att tiden går så fort!). Igår hade vi lite regn, vilket faktiskt var skönt, men sedan klarnade det upp på eftermiddagen och idag var det soligt och varmt igen, men det ska tydligen blir kraftigt regn i natt och imorgon. Även om jag inte tycker om att jobba när det regnar så behöver vi ändå regnet för gräset har börjat torka och vi har problem med vatten, vilket gör att korna inte dricker så mycket som de behöver. Och när det regnar så behöver jag inte spruta ogräs så det väger upp det hela tycker jag...


Igår morses hände faktiskt något väldigt roligt. Vi höll på att mjölka och en ko som redan hade blivit mjölkad kom tillbaka för att se ifall hon kunde äta lite meal genom grinden till mjölkgropen. Jag såg att hon stod där, men helt plötsligt var hon borta och jag undrade vart hon hade tagit vägen. Så jag gick för att titta efter, då såg jag att grinden in till mjölkrummet och kontoret var öppen, men ingen ko syntes till. Jag gick några steg till och tvärstannade för den stora Holsteinkon var inklämd i det lilla kontoret och roade sig som bäst med att nosa på alla papper som låg på bänken. Jag ropade på förmannen och sa att vi hade en ko på kontoret. Han trodde mig inte förrän han själv kom och såg kon. Då skakade han på huvudet flera gånger och sa att han aldrig hade varit med om detta förrut. När jag berättade det för "Chrisarna" så hade de heller aldrig varit med om det. Vi fick ut kon utan några problem så slutet gott allting gott.


Idag när jag hämtade korna så upptäckte jag att de gick i en annan hage än den hagen jag hade lämnat dem i igår kväll. Jag åkte till den gamla hagen och såg att de hade rviit ner grinden och därefter promonerat (alla 270 kor!) till den nya hagen som de skulle till på efter morgonmjölkningen. De var jätteglada över att få äta mycket gräs och ville inte alls lämna hagen, men till slut fick jag ut dem i alla fall...


Under mjölkningen så tror jag att nästan varenda ko lyckades skita på mig...


   


När jag åkte hem efter mjölkningen fick jag något i ögat och blev halvtblind tills jag kom hem och kunde få ut det...


Den här veckan har jag även fått ansvaret för att flytta den mobila gödeslespridaren. Igår gick det bra att flytta den och det gjorde det idag också, men jag när jag skulle haka på den på dragkroken på fyrhjulingen brände jag mig på avgasröret, så nu har jag ett ca 4 cm långt brännmärke precis nedanför armbågen på högerarmen...


När jag skulle spruta ogräs så sa Mrs Chris att jag först skulle spruta i hagen nr 60, vilket bara skulle ta några minuter då det endast var några få ogräs på framsidan av kullen som var i hagen. Jag sprutade dessa ogräs och tänkte jag måste kolla baksidan av kullen ifall det var några ogräs där med. Tyvärr visade det sig att hela JÄVLA baksidan var fullt av gult blommande ogräs så det var bara att sätta igång och spruta dem, vilket tog mig över 1 timme att göra...


När jag mjölkade eftermiddagen var det en mjölkslang som lossade på en av maskinerna. Kopparna satt fortfarande kvar på juvret och jag skulle bara sätta tillbaka slangen när kon lyfte på klöven och säatte ner den rakt på min hand och vägrade att flytta på sig! Så nu kommer jag troligtvis få ett blåmärke på handen...


Så när jag kom hem så var jag trött och en aning irriterad, men tog en varm dusch och vi ska snart äta mat. Jag har även bokat rum på två olika backpackers eftersom jag ut och resa i helgen, vilket ska bli roligt. Ska åka norrut till flera fantastiska stränder och jag förstår att ni inte alls blir avundsjuka på det...


Jag läser även Harry Potter 7, givetvis på engelska, och den är fortfarnade lika bra, om inte till och med bättre nu på engelska, som alla andra gånger jag har läst boken. Jag skulle också hemskt gärna kunna trolla och göra alla saker som de gör i boken. Ibland skulle jag hellre vilja leva i en bok eftersom det verkar hända mer saker där än i verkligen livet. Men med min vanliga otur så skulle väl jag hamna i en deckare och bli mördad precis i början...


Jag trodde inte att jag skulle orka skriva så här mycket eftersom jag är rätt så trött, men jag behövde nog skriva av mig lite. Känner mig mycket bättre redan nu. Imorgon har halva februari gått...


 
 
Ingen bild

Farmor

14 februari 2012 07:39

Hej Johanna kl.är nu sju på morgonen och jag har varit ute och skottar snö 2.5 gr kallt maskinen är sönder så jag får skotta till vedbod och garaget men det blir motion inte lika mycket som för dig förstås hoppas du får en bra tripp nu till helgen det kan du behöva
kramar från oss båda

Johanna

16 februari 2012 01:04

Jag tycker att maskinen alltid är sönder, men det är ju ändå tur att du får lite motion. Hoppas att du har broddarna för jag vill inte att du ska halka och bryta lårbenshalsen! Jag hoppas också att jag får en bra tripp, ska bli skönt att få sova längre än till halv 5 kan jag säga!
Många kramar till er båda från Johanna

 
anita.olausson3@hotmail.com

anita.olausson3@hotmail.com

15 februari 2012 10:39

Din önskan om att få leva i böckernas värld är i mitt tycke obefogad, ditt liv kan inte bli mer händelserikt än det är så du kan allt vara nöjd.
Hoppas dina tre åkommor inte smärtar dig längre: ögat, brännskadan och handen som en ko trampade på. Du behöver ju vara kurant inför din utfärd i helgen. Ha det så trevligt.
Undrar vad det är för ett ett ogräs detta gula eländet?
På tal om kon på kontoret så påminner det mig om när Trollhättan för några år sedan fick besök av en älg i entrén till Stadshuset.
Sofia har fått extrajobb på Maxi och hon sitter bara i kassan. Tyvärr var hon inte där i lördags, hade fått ändrad tid.
Ja, nog skrev du fina dikter i barndomen (och så även nu), här en till nedtecknad den 4/4-01.
Kärlek
När man är kär
så har man fjärilar i magen.
Man lyfts upp till himlen
och ligger på ett moln.
Må så gott. MORMOR

http://johannasresa.bloggplatsen.se

Johanna

16 februari 2012 01:02

Ögat är bra, jag har ett litet blåmärke på handen och brännmärket har krympt ner till ca 2 cm. Det ska bli väldigt skönt att komma bort och göra något annat än att mjölka kor, missförstå mig inte nu och tro att jag inte trivs längre, för det gör jag verkligen. Men det ska som sagt var bli skönt att göra något annat och dessutom sova längre än till halv 5!
Vad roligt att hon har fått jobb där, det är alltid roligt när man tjänar sina egna pengar. Jag började ju jobba när jag var 15 och har inte ångrat det, även om jag vill ha en lugn sommar i år...
Är alla dessa dikter ifrån boken som vi gav dig i 60-års present? I så fall måste jag titta i den när jag har kommit hem, för jag har inte ett enda minne av dessa dikter men jag gillar dem.
Hälsningar Johanna

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johanna - 11 april 2012 07:33

Jag sitter på min säng, med en chipspåse på min vänstra sida och en chokladkaka på högra sida och en historisk romantisk bok att läsa, medan regnet öser ner utanför mitt fönster...   Idag har det gått 6 mån sedan jag lämnade Sverige, vilket inneb...

Av Johanna - 4 april 2012 08:10

Idag hade vi inspektion av båda gårdarna, det kom två inspektörer och kollade mjölkgroparna och allt som hörde till. Både gårdarna klarade sig utan anmärkningar vilket var skönt då vi har tvättat, städat och fixat i flera dagar inför idag.   Jag ...

Av Johanna - 30 mars 2012 01:42

Har ledig helg imorgon och ska åka bort lördag till måndag. Ska bli skönt att sova längre än till halv fem...   Jag sprutar inte ogräs längre då det är för kallt på nätterna för dem att växa, vilket är bra... Det dåliga är dock att jag istället...

Av Johanna - 22 mars 2012 04:48

Semestern var härlig, även om jag var förkyld och åksjuk under större delen av bussturen...   Naturen var vädigt vacker och jag tog en hel del kort, men jag orkar inte ladda upp några här utan ni får allt hålla er tills jag kommer hem...   Vi...

Av Johanna - 3 mars 2012 05:00

Ja mina kära läsare, ni har läst rubriken rätt. Jag, Johanna Svensson, som i hela mitt liv i stort sett har avskytt all sorts motion har idag den 3 mars 2012 gjort ett Triathlon för kvinnor och jag till och med njöt av det och tyckte att det var roli...

Presentation


Detta är min reseblogg där jag tänkte dela med mig av mina upplevelser och äventyr på Nya Zealand.

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards