Direktlänk till inlägg 27 februari 2012

Måndag igen...

Av Johanna - 27 februari 2012 07:41

Ja då var det måndag igen. Det känns som om det är söndag, söndag, söndag, söndag och en och annan enstaka förjäklig måndag som känns som om den aldrig ska ta slut. Men nu är det här måndagen över och den har inte varit så dum faktiskt. Tyvärr började jag dagen med att köra över en kanin när jag skulle köra till farmen. Jag hade ingen chans att bromsa och kaninen, självmordsgalen som den var, bara sprang rakt under framdäcket. Det var en lite äcklig känsla att köra över den, jag har aldrig gjort det förrut, så jag hade en tyst halv minut innan jag gick vidare med mitt liv och hoppades att kaninen inte skulle hämnas på mig i något senare liv...


Korna kände nog av att både jag och Todd var lite trötta på morgonen för alla var väldigt sega och ville inte gå ut från gropen. Till slut blev vi i alla fall klara och då kollade vi två nya halta kor. Den ena hade bara en överväxt tå, dvs att ena klövhalvans framdel hade växt ut en liten bit framför den andra klövhalvan, så den fixade vi snabbt till. Den andra kon hade en sten mellan klövhalvorna och början till klösvspaltsinflamation, så henne fick vi ge antibiotika. Vi hittade även en ny halt ko under eftermiddagsmjölkningen och henne ska vi kolla imorgon. Jag vet att jag inte borde vara glad över att vi har halta kor, men det är jag för det är så roligt och intressant att undersöka dem...


Har sprutat ogräs igen eftersom det var soligt ute. Men det är lite roligare nu att göra det eftersom jag nästan inte har sprutat något ogräs på den här farmen. Så jag känner ine till alla hagar och får därför se en ny hage varje gång jag sprutar här. Tyvärr åkte jag på att spruta den värsta av hagarna på gården och jag använde en hel backpack (15 liter!), men sprayen tog slut så jag fick dra upp de sista ogräsen och slänga iväg dem....


Eftermiddagsmjölkningen gick mycket bättre än morgonmjölkningen och efter middagen så åkte jag till en skola som är här i närheten och simmade i polen som är där. Jag simmade 300 meter och nu känner jag mig en aning mör i mina axlar och rygg kan jag säga. Jag har stretchat, men kommer nog ändå ha en härlig träningsvärk imorgon när jag ska mjölka...


Jag jobbade i helgen och när jag hämtade korna i lördagseftermiddags så hittade jag en ko som låg ner på sidan. Jag försökte få upp den henne, men hon trillade bara ner igen. Jag förstod att hon inte kunde röra bakbenen och dessutom var hela magen uppsvullen. Jag ringde till Chrisarna och de ringde till veterinären. Jag föste de andra korna till gropen och jag och Sinkart började mjölka medan vi väntade på vetrinären. När han kom så åkte jag med honom till hagen där kon låg. Han undersökte henne och kom fram till att hon både hade en löpmagesomvridning och en skada på ryggen som gjorde henne förlamad i bakdelen. Eftersom hon inte kunde stå upp så hade vi ingen chans att operera henne, utan vi fick helt enkelt avliva henne. Hon var dessutom dräktig så det var extra tråkigt. Men sånt är tyvärr livet som bonde...


Nu är det inte långt kvar tills jag har semester! Från 7-20 mars så tänker jag inte tänka ordet ko eller ogrässprutning och den som nämner någon av orden kommer jag personligen att mordhota. Det ska verkligen bli skönt med semester och sova hela nätterna. För nu är jag igång igen med att vakna! Härom natten så drömde jag att jag skulle flytta gödselspridaren och den började då sprida skit. Jag drog upp min regnjacka över huvudet och började ropa på hjälp. Jag vaknade av detta och insåg att jag hade dragit täcket över huvudet och hade en aning svårt att andas...


Men, men jag är ung och efter semestern är det bara 6 veckor kvar tills jag åker hem och kan sova genom hela maj! Jag fattar inte hur fort tiden går, det är en aning skrämmande måste jag säga. Snart har jag varit här i 5 mån, 5 hela månader!! Det är ju inte klokt, men tiden går fort när man har roligt, det kan jag verkligen intyga!


 
 
Ingen bild

Farmor

28 februari 2012 16:25

Hej läste om kon som hade dött i Värmland blev en kalvande ko skrämd av en varg så hon dog också men det är ju så pittoreskt med
vargar troligen gick det en varg över hästhagen i förra veckan jag såg spåren och sen såg Arne dom också kramar Farmor

Johanna

29 februari 2012 01:06

Ja, oerhört pittoreskt...om man bor i Stockholm och slipper oroa sig för att de ska ge sig på ens djur. Hoppas att det inte kommer några fler vargar på besök, vill inte ha någon häst uppäten!
Kramar från Johanna

 
anita.olausson3@hotmail.com

anita.olausson3@hotmail.com

28 februari 2012 20:04

Idag är det MARIA och jag gratulerar, dock är det ju natt hos er nu så mina rader får du läsa först i morgon.
Så många kor som drabbas av problem med klövarna, är det likadant här i Sverige?
Det du skrev om den sjuka kon fick jag "skumma",alltför svårt för mig att ta del av.
Kan förstå att du led när du körde över kaninen, fint att du hedrade den med en tyst stund.
Mamma ringde mig för en stund sedan och nämnde att du vill komma till Anolfsbol i sommar och det går alldeles utmärkt om det bara inte är uthyrt.
Nils vill gärna att vi är där.
Så nalkas din semester med stora steg och jag önskar dig allt gott inför den.
Hoppas att din sömn bättrar sig, inte konstigt att du drömmer intensivt om din dagliga gärning och ofta så blir ju nattens upplevelser till mardrömmar.
Mina allra som varmaste hälsningar. MORMOR

http://johannasresa.bloggplatsen.se

Johanna

29 februari 2012 01:04

Tack för gratulationen! Om jag ska vara ärlig så hade jag glömt bort att jag hade namnsdag så det var trevligt med gratulationer hemmifrån :)
Ja, det är tyvärr likadant i sverige till och med värre skulle jag vilja säga, detta beror på att våra kor går omkring på betong hela dagarna medan korna här går ute i hagar hela dagen. Vi har en del halta kor nu därför att det har har regnat rätt så kraftigt den senaste veckan och det gör att hagarna och vägen som de går på till mjölkgropen blir leriga och halkiga.
Det skulle verkligen vara roligt att åka till Anolfsbol. Jag ska be mamma att kontakta Nils snarast möjliga så att vi kan bestämma datum.
Jag längtar till min semester och efter det är det bara ca 6 veckor tills jag kommer hem :)
Hälsningar från Johanna

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johanna - 11 april 2012 07:33

Jag sitter på min säng, med en chipspåse på min vänstra sida och en chokladkaka på högra sida och en historisk romantisk bok att läsa, medan regnet öser ner utanför mitt fönster...   Idag har det gått 6 mån sedan jag lämnade Sverige, vilket inneb...

Av Johanna - 4 april 2012 08:10

Idag hade vi inspektion av båda gårdarna, det kom två inspektörer och kollade mjölkgroparna och allt som hörde till. Både gårdarna klarade sig utan anmärkningar vilket var skönt då vi har tvättat, städat och fixat i flera dagar inför idag.   Jag ...

Av Johanna - 30 mars 2012 01:42

Har ledig helg imorgon och ska åka bort lördag till måndag. Ska bli skönt att sova längre än till halv fem...   Jag sprutar inte ogräs längre då det är för kallt på nätterna för dem att växa, vilket är bra... Det dåliga är dock att jag istället...

Av Johanna - 22 mars 2012 04:48

Semestern var härlig, även om jag var förkyld och åksjuk under större delen av bussturen...   Naturen var vädigt vacker och jag tog en hel del kort, men jag orkar inte ladda upp några här utan ni får allt hålla er tills jag kommer hem...   Vi...

Av Johanna - 3 mars 2012 05:00

Ja mina kära läsare, ni har läst rubriken rätt. Jag, Johanna Svensson, som i hela mitt liv i stort sett har avskytt all sorts motion har idag den 3 mars 2012 gjort ett Triathlon för kvinnor och jag till och med njöt av det och tyckte att det var roli...

Presentation


Detta är min reseblogg där jag tänkte dela med mig av mina upplevelser och äventyr på Nya Zealand.

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards