Alla inlägg den 23 oktober 2011

Av Johanna - 23 oktober 2011 07:07

För 24 år sedan vann NZ:s lag All Blacks över Frankrike i rugby finalen. För 16 år sedan vann Frankrike över NZ i semifinalen. Hur ska det gå ikväll? Ja, jag kan säga att i stort sett varenda Kiwi (slang för en nya zeeländare) kommer gråta antingen glädje eller sorgetårar ikväll!

Själv hoppas jag att jag inte kommer somna den här gången...som jag har gjort de tre andra gångerna jag har tittat på rugby. Jag har kommit fram till att rugby är till för män som fortfarande är små barn, och som tycker om att slänga sig i hög på varandra och tackla varandra hårt. Hela veckan har alla väntat på denna kväll och nu är den här. så håll tummarna att All Blacks vinner för annars blir det inte roligt.


Idag har jag mjölkat morgon och kväll igen och jag är lagom trött i mina ben. Jag somnade i fåtöljen när jag satt och läste vid 11-tiden och sov i en timme, vilket behövdes kan jag säga. Sedan kom en kille med en bil för visa oss den. "Chrisarna" känner en kille som känner den här killen och han rekomenderade honom, för han är även mekaniker och ifall bilen skulle gå sönder så var det bara att ringa.


Och jag kan avslöja att jag är kär! Jag är kär i en liten röd Fiat som är tillverkad i Italien och är manuel. Den är helt fantastisk! Vi ska hämta den imorgon och då ska ni får se min nya älskning!

Dock var det inte så roligt när jag prövkörde den. Jag och Mr Chris körde på vägen och helt plötsligt körde två Harley Davidson förbi. Okej tänkte jag, inte så farligt. Det var bara det att de kom två stycken till som körde förbi i en kurva och vi hade möte! Strax efter kom en ny kruva med nytt möte och två motorcyklar körde om igen!

När vi kom till nästa kurva upptäckte vi att motorcyklarna hade stannat för en av dem att kört av vägen i kurvan och låg i diket. Mannen klarade sig utan allvarliga skador, men det visar verkligen hur farligt det kan vara på vägen. Här på NZ är normalhastigheten 100 km och jag kan säga att hade de här vägarna som är här varit i Sverige så hade hastigheten varit högst 70, om inte till och med 60 km.

Så ni förstår kanske att jag känner mig en aning tveksam till att köra på vänster sida i så hög fart på en väg som påminner om en ringlande orm. Tur att min älsking har manuell växling, så att något är välbekant, även om jag måste växla med fel hand...

Presentation


Detta är min reseblogg där jag tänkte dela med mig av mina upplevelser och äventyr på Nya Zealand.

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15 16
17
18
19
20
21 22 23
24 25
26
27 28
29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards