Alla inlägg den 24 oktober 2011

Av Johanna - 24 oktober 2011 04:21

Idag började den 6 veckor långa insemineringen av alla 1500 kor...Jag säger bara en sak, jag kommer ha mardrömmar om det här en lång tid framöver!

Tur var så beövde jag inte mjölka idag utan jag började först vid nio, vilken lyx! Vi hämtade första hjorden och bredvid själva gropen så är det en smal gång som det fick plats runt 15 kor åt gången i. Flou (anställd) började med att borsta varje ko på ryggen mellan höftkotan och svanskotan. Sedan kom jag och tvättade samma ställe med en speciell duk med vax på så att skiten och det lösa håret fastande där. Sedan kom Kevin (anställd och även Flous man) och satte dit lappar på ryggen på kon. Jag ska nu förklara varför vi gjorde detta.

Här på NZ så använder de dessa lappar (de sa ordet på engelska och jag vet inte vad de här lapparna heter på svenska så jag kallar dem för lappar) för att se om kon är brunstig eller inte. Lappen sätts fast med klister på kons rygg, mellan höftkotan och svanskotan, och ifall kon är brunstig så blir hon riden av de andra korna. Då försvinner den grå färgen som är på lapparn och en orange färg kommer fram. Det gör det lätt att se vilka kor som har blivit ridna och som är brunstiga.

Så idag har jag tvättat ca 500 kor på ryggen och jag kan säga att mina armar känns som betong...och jag vill inte tänka på hur de kommer kännas imorgon. Som tur är så är det tuffaste jobbet klart nu. Men de kommande sex veckor är inte lätta heller, för det gäller att hålla koll på vilka kor som har orange färg. De ska separeras från hjorden efter mjölkningarna och sedan insemineras och dagen efter ska vi sätta på en blå lapp på dem istället så vi vet att de har blivit inseminerade.

Jag har en känsla av att jag kommer ha det fullt upp dessa sex veckor...

Presentation


Detta är min reseblogg där jag tänkte dela med mig av mina upplevelser och äventyr på Nya Zealand.

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15 16
17
18
19
20
21 22 23
24 25
26
27 28
29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards