Alla inlägg den 15 oktober 2011

Av Johanna - 15 oktober 2011 02:37

Igår var vi till stan (Rotorua) och ordnade med ett bankkonto och ett kort och jag fick även ett par gummistövlar och ett par regnbyxor med hängslen (känner mig riktigt snygg i dem). När vi kom hem åt vi köttfärspaj med stekt potatis till och min värdmamma Mrs Chris och min värdpappa Mr Chris frågade mig om vad vi har för mat i Sverige. Mitt svar var: Köttbullar. Finns det något mer typiskt för Sverige än köttbullar? Så jag sa att jag ska göra det åt dem och då blev de väldigt glada :)

På kvällen tittade vi på en film och jag måste säga att för att vara 54 år båda två så är de faktiskt väldigt coola. De satt i varsin fåtölj och istället för att sitta som vanligt så satt de med benen över ett av armstöden, så de får pluspoäng av mig!

För att göra det lite lättare för mig och för er så kommer jag kalla mina värdföräldrar för "Chrisarna" hedanefter och sedan skriva Mr eller Mrs om jag bara menar en av dem.

Bilderna visar mitt nya rum, som har varit de andra tranies rum också. Väldigt trevligt faktiskt :)

       

Idag vaknade jag kvart i sex och var klarvaken även om det fortfarnde var kolsvart ute och ganska kallt, det var imma på fönstrena. Men jag steg upp och duschade och sedan gjorde jag frukost och kan ni gissa vad den bestod av? Just det, toastbröd och te. De har dessutom hasselnötskräm som jag tog på mackan eftersom det faktiskt är lördag ;) Efter frukosten passade jag på att kolla på tv och det som är roligt är att de har nästan exkat samma program på tv:n som vi har i Sverige!

På Godmorgon programmet så var programledarna en man och en kvinna och de till och med såg ut som de som är där hemma. Även reklamerna är i stort sett samma så ifall jag inte fattar vad de säger så fattar jag ifall vad de försöker sälja.


När Mrs Chris kom in  (hon har varit på gården och jobbatl lite) så åkte vi till stan igen och tittade på en bil till mig. Jag har fastnat för en liten svart Mitsibutshi (stavning?) -89 men vi får se om det finns någon bättre imorgon. Jag har även fått köpa en ny mobil för det visade sig att min telefon är låst i Sverige och därför kunde jag inte använda det telefonummer jag fick igår. Men nu har jag en fungerade telefon så det är skönt att kunna ha kontakt med de andra tranies som är i området :)


Nu i eftermiddag ska "Chrisarna" åka på ett bröllop (deras äldsta sons barndomskompis bröllop om jag fatta saken rätt) och då ska jag var hos Mrs Chris mamma, alias hostgrandmother, som jag träffade igår och hon verkar vara väldigt trevlig :) Det är jag och deras hund, golden retrivern Susie som älskar strumpor, som ska vara hos henne.

Presentation


Detta är min reseblogg där jag tänkte dela med mig av mina upplevelser och äventyr på Nya Zealand.

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15 16
17
18
19
20
21 22 23
24 25
26
27 28
29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards