Direktlänk till inlägg 21 oktober 2011

Jobb, jobb, jobb och jobb igen...

Av Johanna - 21 oktober 2011 07:42

Ja, den här veckan har det varit fullt upp kan jag säga. Så fullt upp att jag inte orkat/hunnit skriva något här men idag känner jag mig pigg så jag tänkte att ni skulle få reda på vad jag har haft för mig under de här dagarna :)



Jag har matat kalvar och jag kan börja med att säga att här på NZ så går alla kalvar som är äldre än 6 veckor ute och är sedan ute resten av sina liv. Vi avänder en fyrhjuling med en vagn bakom och på vagnen så sitter det en väldigt stor behållare (jag ska ta kort på allt det här när jag är ledig) som vi har mjölk i. På sidorna av behållaren sitter massvis av nappar som kalvarna kan suga på för att få i sig mjölken.


Min körskicklighet är lika bra här som den var där hemma = jag hoppar fram med fyrhjulingen på vissa ställen och ibland får jag den inte ens framåt eller bakåt. Och jag vill inte ens tänka på hur det ska gå när jag ska lära mig köra motorcykeln! Jag har pratat med en annan tranie och han berättade att han körde omkull med en sådan och slog i knät så han fick vara ledig i en hel vecka...så jag undrar vad jag kommer lyckas med...


Sedan har jag mjölkat på båda farmarna och jag trivs väldigt bra. Det är ganska stor skillnad här än mot hemma kan jag säga. I Sverige mjölkade jag 250 kor på 3 timmar och här mjölkar jag 500 kor på samma tid. Hur går det ihop undrar ni kanske då? Jo, svaret är enkelt.

  •  De torkar inte av spenarna/juvret på korna därför att de säger att man får in mer bakterier om man torkar av än om man inte torkar av. Om detta stämmer vet jag inte, men det går betydligt fortare att inte torka av varje ko.
  • De drar inte ur spenarna för att se om det är några slamsor eller blod, utan sätter helt enkelt på mjölkmaskinen på en gång. När jag frågade hur de kan veta om kon har mastit eller inte när de inte drar ut så svarade de att de kollar på papprena som de får av mejeriet och är det höga celltal så drar de ut på alla kor för att se vem det är. Krångligt? Jag tycker det, men som sagt det går betydligt fortare så här än vad jag är van vid.

Idag började jag även morgonmjölka vid fem och då var det mörkt ute men snart ljusnade det och var lagom varmt. Dock kan jag säga att jag inte tycker om kor längre, för när jag gick förbi en ko så sket hon över hela min arm, och då menar jag verkligen över hela min arm. Jag var glad över att jag hade mjölkningsärmar på mig och overall men ändå!! Sådant händer inte hemma!! Dessutom så lyckades jag få skit i ansiktet också så när Mrs Chris kom för att hämta mig så sa hon: "Oj, du har skit över hela dig!" och det hade jag verkligen. Overallen fick åka in tvättmaskinen och jag fick tvätta ansiktet



.   


Jag mjölkade eftermiddag också och fick skit i ansiktet igen. Mr Chris sa till mig att tricket är att lära sig när man ska ducka eller hoppa åt sidan. Så jag ska jobba på min reaktionsförmåga så att jag också är lika ren som de andra. Fast jag känner mig alldels för väl så jag vet att även om jag lär mig att ducka/hoppa åt sidan så kommer jag ändå att bli skitig på något sätt!



Jag ska jobba fram tills nästa fredag så jag får se när jag hinner skriva något här under kommande dagar. Men jag trivs bra och just det! Bara så ni vet, idag hade vi 18 plusgrader och då var det ändå lite blåsigt ute. Tänk på det ni där hemma i kylan!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johanna - 11 april 2012 07:33

Jag sitter på min säng, med en chipspåse på min vänstra sida och en chokladkaka på högra sida och en historisk romantisk bok att läsa, medan regnet öser ner utanför mitt fönster...   Idag har det gått 6 mån sedan jag lämnade Sverige, vilket inneb...

Av Johanna - 4 april 2012 08:10

Idag hade vi inspektion av båda gårdarna, det kom två inspektörer och kollade mjölkgroparna och allt som hörde till. Både gårdarna klarade sig utan anmärkningar vilket var skönt då vi har tvättat, städat och fixat i flera dagar inför idag.   Jag ...

Av Johanna - 30 mars 2012 01:42

Har ledig helg imorgon och ska åka bort lördag till måndag. Ska bli skönt att sova längre än till halv fem...   Jag sprutar inte ogräs längre då det är för kallt på nätterna för dem att växa, vilket är bra... Det dåliga är dock att jag istället...

Av Johanna - 22 mars 2012 04:48

Semestern var härlig, även om jag var förkyld och åksjuk under större delen av bussturen...   Naturen var vädigt vacker och jag tog en hel del kort, men jag orkar inte ladda upp några här utan ni får allt hålla er tills jag kommer hem...   Vi...

Av Johanna - 3 mars 2012 05:00

Ja mina kära läsare, ni har läst rubriken rätt. Jag, Johanna Svensson, som i hela mitt liv i stort sett har avskytt all sorts motion har idag den 3 mars 2012 gjort ett Triathlon för kvinnor och jag till och med njöt av det och tyckte att det var roli...

Presentation


Detta är min reseblogg där jag tänkte dela med mig av mina upplevelser och äventyr på Nya Zealand.

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15 16
17
18
19
20
21 22 23
24 25
26
27 28
29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards