Alla inlägg den 20 januari 2012

Av Johanna - 20 januari 2012 08:27

Idag jag har varit till Matamata och besökt the Hobbiton och det var väl inget märkvärdigt med det stället...


Lugn, jag ska skojade bara...


Det var faktiskt väldigt häftigt att vara där och jag har tagit en hel del kort på alla Hobbit hus. Men på grund av ett avtal jag fick skriva under så kan jag inte ladda upp bilderna på nätet pga av upphovsrätten, så de som vill se bilderna får vänta tills jag kommer hem...


Det kändes som om det var en riktig by och jag kan tänka mig att det måste ha varit väldigt roligt att spela in där. Vår kvinnliga guide berättade en hel del saker som jag kan dela med mig av när jag kommer hem...


På vägen hem så väntade jag bakom en stor svart Toyouta (Stavning?) för att köra ut på en större väg. Bilen framför mig började köra ut och jag följde sakta efter, plötsligt stannade bilen och jag bumpade rakt in i dragkroken. Vi stannade och undersökte hans bil - inga skador, men han ville ha mitt namn och telefonnummer ifall det var en skada under bilen så att försäkringen kunde ta hand om det. Sedan undersökte jag min bil - märke efter dragkroken och en trasig plastbit bredvid nummerskylten...


Men det var mitt eget fel. När Stanley (mekanikern och tidigare ägare av min bil) ringer om mitt nya luftfilter ska jag fråga honom om han kan göra något åt den lilla skadan. Det har hänt en hel del saker med bilen sedan jag köpte den, undrar om han börjar ångra att han sålde den till mig och sa att jag kunde komma till honom ifall jag fick några problem...

Av Johanna - 20 januari 2012 06:48

Ja, då var jag tillbaka från min lilla busstur på 4 dagar runt Östkusten. Jag kan säga att jag har blivit förälskad i naturen här på NZ, det går inte att beskriva hur vackert det är.


Måndag 16 jan 2012:

  • Jag åkte med Mr Chris in till Rotorua på morgonen och han släppte av mig där bussen skulle av gå. Bussen skulle avgå kl 9.00 och jag var där till kvart i 8, eftersom Mr Chris skulle till jobbet. När jag hade väntat i ca 5 min kom en buss där det stod Östkusten på och jag hoppade på bussen. Jag tänkte att bussen var tidig och sen tänkte jag inte så mycket mer på saken. Två timmar senare stannade vi i en liten stad som heter Opotiki och busschauffören frågade mig om min biljett. Det visade sig att jag var på fel buss...så jag fick ringa den rätta bussens chaufför och han sa att de skulle plocka upp mig där jag var ca två timmar senare. Så jag fick vackert lov att vänta på den rätta bussen...
  • Det var ett trevligt Backpack och jag gick upp halv 6 för att se soluppgången som var mycket vacker. Sedan fick vi mata vilda stingrockor och det var väldigt häftigt! De var rätt stora och när jag klappade dem så var de mjuka och slemmiga, men på ett bra sätt...

     


Tisdag 17 jan:


  • Vi åkte till ett nytt ställe där det fanns hästar och jag bestämde mig för att rida. Jag hade med mig min kamera och hade den i fickan på mina byxor. Jag skulle ändra längden på mina stigläder från hästryggen och då trillade kameran ur fickan och landade givetvis i en vattenpöl. Minneskortet fungerar fortfarande, men inte kameran så jag måste köpa mig en ny.
  • Dessutom så blev vi filmade av Maroi Tv Kanalen som gjorde en dokumänter om mannen som ägde stället. Jag hade inte planerat att rida och därför inte packat ned de rätta kläderna, men jag fick låna ett par för stora mjukisbyxor av busschuffören och ett par klipp/rev skor med mjuk sula. Dessutom hade jag en väldigt ful hjälm och mina vita solglasögon. Och vem tror ni att de filmade mest av oss som red...jo mig! Dokumänteren ska visas i Juli och "Chrisarna" lovade att de skulle kolla på den.
  • Jag tog en gallop under ridturen och satt med handen på höften. Mannen som ägde stället blev så imponerad att han efter ridturen erbjöd mig jobb på stället, då han behövde någon som kunde hjälpa honom med hästarna och jag var tydligen väldigt bra på att rida. Så ifall jag tröttnar på att mjölka kor så kan jag alltid åka dit och jobba.

Onsdag 18 jan:

  • Vi åkte till en fyr och det var 750 trappsteg upp till fyren så jag var tvungen att sätta mig ner när jag var uppe och bara andas. Jag trodde att jag hade fått lite konditon efter all ogrässprutning men tydligen inte...
  • Vi åkte även till ett nytt ställe att sova på och jag badade i havet och på kvällen badade vi i en bubbelpol. Det var jättevackert där.

Torsdag 19 jan:


  • Vi åkte tillbaka till Rotorua och jag blev hämtad av Mr Chris. "Chrisarna hade ett gott skratt när jag berättade om min resa.

Jag är väldigt nöjd med resan och även om kameran är förstörd så har jag ändå en del bilder och en av tjejerna som jag reste med på bussen sa att jag kunde ta några av hennes kort från Facebook.

Presentation


Detta är min reseblogg där jag tänkte dela med mig av mina upplevelser och äventyr på Nya Zealand.

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards