Direktlänk till inlägg 12 januari 2012

Jag tycker inte om tjurar...

Av Johanna - 12 januari 2012 00:25

När jag skulle hämta korna igår så stod de i ett förbannat hörn igen (och det regnade inte ens!) och vägrade att flytta sig trots att grinden var precis bredvid dem. Så det tog mig ett bra tag att få ut dem ur hagen. Mjölkningen gick faktiskt ganska bra och vi var inte alltför sena när vi var klara.


Sinkart skulle hjälpa mig att flytta två tjurar från en hage till hagen där en av koflockarna var i. Han hade sin motorcykel och jag hade min fyrhjuling. Tjurarna är halvvilda så vi ville inte pressa dem för mycket utan höll avståndet när vi försökte driva dem ut från hagen,. Men tjurarna hade ingen lust att lämna hagen och sprang istället till ett ananat hörn av hagen där det också var en grind.


Jag tror att jag var för nära dem med fyrhjulingen (även om jag inte tycker dem men jag är inte van vid att hantera tjurar så jag vet inte hur de reagerar) för helt plötsligt så beslöt sig en av tjurarna för att hoppa över grinden och rev ner den. Den andra tjuren följde efter och båda två sprang iväg åt fel hål. Sinkart fick åka runt alla hagarna för att kunna jaga dem tillbaka och jag väntade vid den trasiga grinden för att mota dem förbi den.


De var nästan framme vid mig när den ena tjuren knuffade till den andra tjuren och på något sätt snubblade tjuren till och var på väg mot Sinkart. Han lyckade precis hoppa av motorcykeln innan tjuren landade på den. Den andra tjuren blev skrämd och hoppade över staketet och drog med sig det en bra bit innan det gick sönder. Tjuren som ramlat kom upp och raglade omkring innan han också hoppade över staktetet till en annan hage och det var nerför backe där han hoppade så han kunde inte stoppa sig själv utan halkade/sprang nerför hela backen och det var fullt med nedfallna grenar som han brakade in i. Sinkart beslöt att vänta med att flytta tjurarna till eftermiddagen.


Bromsen på motorcykelen hade gått sönder och den var liten trög att starta, men annars var den okej och Sinkart var också okej men staketet var helt trasigt, så Sinkart fick laga det.


På eftermiddagen var jag på andra farmen och hämtade andrar flocken och sedan skulle jag hämta de halta korna. Det har ju som sagt var regnet en hel del de senaste dagarna och även om det var stålande väder igår så hade det inte hunnit torka upp vid ingången till den halta kornas hage. Jag hade en låg växel och fyrhjulsdrift och siktade på ett ställe där det ine var så lerigt. Det var bara det att det var VÄLDIGT lerigt där när jag väld körde det så jag körde fast. Todd kom och försökte hjälpte mig att få loss mig, men fyrhujlingen satt vackert fast i leran...


Så jag fick gå och driva korna vilket inte var så roligt kan jag tala om. Hagen är ganska stor och korna var välutsrpidda och de är inte vana vid att någon går och driver dem så de ville inte gå utan fortsatte att äta. Det var dessutom strålande sol, så när jag väl hade lyckaste driva dem till gropen var jag som en rödbeta i ansiktet och svettades som en gris...


 
 
anita.olausson3@hotmail.com

anita.olausson3@hotmail.com

13 januari 2012 00:43

Oj, oj så tufft du haft det både med bilen och djuren. Beträffande fordonet så har du väl fått en nyttig lärdom. I och för sig ska jag egentligen inte uttala mig, har aldrig fyllt på olja, kanske jag varit med och kollat mängden vid tillfälle men ack så länge sedan.
Är det aldrig risk att kor och tjurar går till anfall mot er? Jag blir lätt ängslig bara jag läser om dessa förflyttningar.
Detta med vädret och allt regnande är inte lätt, antar att ni liksom vi har väder som förbryllar.
För ett par dagar sedan var marken snötäckt och jag njöt både för egen del och för barnens, men den glädjen var kortvarig.
Igår var jag på Åsgatan och på kvällen var det kördags igen.
Önskar dig en god helg. MORMOR

http://johannasresa.bloggplatsen.se

Johanna

13 januari 2012 01:02

Ja, det har varit en rätt händelserik vecka kan man säga. Jag har nu lärt mig att alltid kolla oljenivån, även om jag borde ha gjort det innan då jag faktiskt har lärt mig det på sötåsen, men nästa gång ska jag kolla nivån först innan jag fyller på olja!
Det är inte så stor risk att korna går till anfall, de flyr hellre men om de blir trängda så kan de springa över oss men det är inte detsamma som anfall. Men tjurarna däremot kan anfalla oss om vi inte är försiktiga. Det gäller att inte pressa dem för mycket, vilket jag tyvärr gjorde och det var därför som detta hände.
Ja, de har inte haft en sådan här regnig sommar på typ 50 år.
Nu skiner solen äntligen igen och väderprognosen är att det ska vara fint nästa vecka vilket jag verkligen hoppas då jag har semester!
Många kramar från Johanna

 
gunvor.aronson@swipnet.se

gunvor.aronson@swipnet.se

13 januari 2012 22:22

Vilka hiskeliga äventyr!! Du kan också berätta om dem!
I kväll var Auckland ett av resemålem i "På spåret". Såg ut att vara en fin stad.Det var frågor om rugbylaget,om netball, om havet mellan Tasmanien och Nya Zealand, om öarna norr om Australien, maorierna nämndes mm. De svarande lagen kunde inte så mkt om NZ.
Have a nice trip next week!
Hälsningar Gunvor

http://johannasresa.bloggplatsen.se

Johanna

13 januari 2012 23:42

Ja, jag råkar allt ut för en hel del saker, både bra och mindre bra!
Roligt att Auckland var ett av resemålen och det var en trevlig stad, även om den var lite för stor för mig. Hova har en bättre storlek tycker jag...
Vi svenskar borde lära oss mer om NZ för det är ett fantastiskt land och med mycket trevligt folk, vacker natur och intressant kultur!
Jag hoppas på fint väder!
Hälsningar Johanna

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johanna - 11 april 2012 07:33

Jag sitter på min säng, med en chipspåse på min vänstra sida och en chokladkaka på högra sida och en historisk romantisk bok att läsa, medan regnet öser ner utanför mitt fönster...   Idag har det gått 6 mån sedan jag lämnade Sverige, vilket inneb...

Av Johanna - 4 april 2012 08:10

Idag hade vi inspektion av båda gårdarna, det kom två inspektörer och kollade mjölkgroparna och allt som hörde till. Både gårdarna klarade sig utan anmärkningar vilket var skönt då vi har tvättat, städat och fixat i flera dagar inför idag.   Jag ...

Av Johanna - 30 mars 2012 01:42

Har ledig helg imorgon och ska åka bort lördag till måndag. Ska bli skönt att sova längre än till halv fem...   Jag sprutar inte ogräs längre då det är för kallt på nätterna för dem att växa, vilket är bra... Det dåliga är dock att jag istället...

Av Johanna - 22 mars 2012 04:48

Semestern var härlig, även om jag var förkyld och åksjuk under större delen av bussturen...   Naturen var vädigt vacker och jag tog en hel del kort, men jag orkar inte ladda upp några här utan ni får allt hålla er tills jag kommer hem...   Vi...

Av Johanna - 3 mars 2012 05:00

Ja mina kära läsare, ni har läst rubriken rätt. Jag, Johanna Svensson, som i hela mitt liv i stort sett har avskytt all sorts motion har idag den 3 mars 2012 gjort ett Triathlon för kvinnor och jag till och med njöt av det och tyckte att det var roli...

Presentation


Detta är min reseblogg där jag tänkte dela med mig av mina upplevelser och äventyr på Nya Zealand.

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards