Alla inlägg under december 2011

Av Johanna - 10 december 2011 01:55

Sov 11 timmar mellan fredag och lördag, så jag tror att jag var en aning trött efter arbetsveckan...


Idag har jag varit till Rotorua och först gick jag till en drop-in frisör. Jag fick en manlig frisör och vi pratade glatt medan han klippte mitt hår. Så nu är mitt hår kort igen och nästan allt det blonda är borta. Måste säga att jag är glad över den längd jag har på håret, jag behöver inte bry mig det minsta om hur det ser ut när jag vaknar. När jag har duschat torkar det på mindre än 5 min, vilket är en stor skillnad mot när jag hade som längst hår (ner till midjan) och det tog minst en halv timme för det att torka. Och ifall jag nu vill göra en frisyr så det bara att kleta i lite vax och sen är det färdigt! Mycket smidigt om jag får säga det själv...

 


Efter det gick jag till bibblan och lånade hela 7 böcker, inte illa för att vara mig eftersom jag nuförtiden är väligt kräsen när det gäller böcker. Och det var ett par Maori kvinnor som hade ett uppträdande för barnen på bibblan och de sjöng sånger både på engeska och Maori, vilket var väldigt roligt att höra. Sedan gick jag till ett musem, som från börjand var ett spa i början av 1900-talet. Det var välsigt intressant att se och lärde mig en del om Maorifolkets kultur  eftersom en del av musemet hade det...


När jag vaknade imorses och kom ut från mitt rum så visade det sig att "Chrisarna" varit upptagna med att sätta upp en plastgran och klä den, så nu har vi en "christmastree". Även om jag inte kan säga att det känns som jul eftersom det inte är mörkt, kallt eller snö. Men jag är glad ändå!...

 


Av Johanna - 8 december 2011 05:46

För två veckor sedan minskade Mr Chris meal given eftersom "koflytet" ut från gropen var dåligt och nästan genast förbättrades det. Men så ökade han givan i söndags kväll och från då till idag så försämrades det drastiskt. Men idag bestämde vi att ge dem mindre och genast blev "koflytet" bättre. Så på mycket bättre att vi nu mjölkar 500 på mindre än 2 timmar!! Ha, det skulle aldrig gå i Sverige säger jag bara...


Imorgon ska jag morgonmjölka på andra farmen för Todd är iväg så jag ska hjälpa Ian. Det är även min sista arbetsdags innan min lediga helg och jag ser fram emot när dagen är över, då ska jag ta ett varmt bad och slappna av. Det är verkligen skönt att den nya mangern (som också heter Chris!!!) har börjat. Han är väldigt duktig och jag tror att det kommer bli en bra sommar. Dessutom sa han att jag inte längre behöver vara ensam att spruta ogräsen, han kommer vara ute han också eftersom han har ansvaret för farmen. Låter väldigt bra tycker jag för jag har inte gjort något annat än att sprutat ogräs i 2 mån tid nu och tro mig, det börjar bli rätt tråkigt. För att inte tala om varmt och ändå så är det inte riktigt sommar än! Idag var det närmare 25 grader och jag sprutade ogräs när det var som varmaste så jag var svett när jag var klar...


På lördag ska jag till bibblan och även besöka ett musuem, vilket är känt för sin maori kultur så det ska blir intressant. På Söndag ska jag till Tauronga och ligga på stranden och sola och på måndag ska jag rida. Ett rätt bra ledig helg med andra ord om jag får säga det själv...


Av Johanna - 5 december 2011 07:02

Igår var det som sagt var sista dagen för insemeneringen och jag kommer inte sakna det. Istället för att börja kl 5 så behöver vi inte börjar förrän halv 6 nu på morgonen, det kanske inte tycks vara så stor skillnad men tro mig, det är det, speciellt när man mjölkar två gånger om dagen och sprutar ogräs där emellan...


Tjurarna har släppts ihop med korna och jag har faktiskt överlevt att hämta dem två gånger. Jag undrar vem som är räddast för vem, jag för tjurarna eller de för mig? Jag tycker att de är en aning läskiga och jag tror att de tycker det samma om mig, för de springer sin väg så fort de ser mig. Men inget mig emot, eftersom jag helst vill springa åt andra hållet jag med...


Igår kväll så provmjölkade vi på andra farmen. Det var 500 kor och vi var 5 personer som hade varsin syssla, men på något sätt lyckades jag åka på 3 olika sysslor: byta provrören på maskinerna (heter det provrör eller något annat? har fått tillfälligt hjänrsläpp när det gäller svenska ord), ta av/sätta på maskinerna och spreja spenspray...


Så jag var rättt så trött efteråt och det regnade något frukantsvärt, till och med "Chrisarna" tyckte att det var väldigt mycket. Idag började jag som sagt var halv 6, vilket var väldigt skönt kan jag säga, och morgonmjölkade, sedan satte jag upp ett staket och sprutade ogräs. Och från att ha ösregnat så kom plötsligt solen fram och jag svettades som en gris (och ja, jag vet att grisar inte kan svettas men OM de hade kunnat svettas så svettades jag som en...). Sedan var det dags för provmjölkning på första farmen...


Jag hämtade korna och sedan fick jag min syssla: Byta alla provrör på maskinerna. Det kan tänkas låta som en enkel uppgift, men tro mig, när jag har två personer efter mig som väntar på att jag ska ha bytt provrören så att de kan ta av/sätta på maskinerna och när jag dessutom måste ställa provrören i nummerordning när jag har bytt dem, så är det inte så enkelt...


Nu kan jag känna min rygg och jag är ganska säker på att jag kommer sova väldigt skönt inatt...så jag är väldigt glad över att de bara provmjölkar 4 gånger om året och inte 1 gång i månanden som i Sverige. När jag frågade varför de bara gör det 4 gånger om året, frågade Mrs Chris varför vi gör det 1 gång i månaden. Vilket är en väldigt bra fråga...

Av Johanna - 2 december 2011 06:07

Igår jobbade jag från kvart över 4 på morgonen till halv 7 på kvällen, med 1 timmes frukost och en halvtimmes lunch. Så jag var rätt trött efter att ha jobbat ca 12 timmar...men jag sov bra på natten!...


Idag har det regnat och regnat och regnat, och jag blev blöt, mer blöt och ännu mer blöt. Därför sitter jag nu med raggsockar och varm filt. Vi har två halta kor och istället för att tillkalla veterinären så att han/hon kunde bedöma vad det var, så karvade Sinkart lite i klövarna och när han hittade infektionen så bestämde han att vi skulle ge dem antibiotika. Så det är också ett sätt att göra saker på...


Igår såg jag Disneys film Mulan, har den nedladdad på datorn på svenska. Det är faktiskt konstigt att höra svenskt tal eftersom jag har blivit så van vid engelskan. Jag kommer se Mulan idag igen för jag måste säga att det är min nya favoritfilm. Jag tycker fortfarande att hunnerna är läskiga (dock har jag inte fått några mardrömmar...ännu) och att scenen när Mulan har precis kommit till armé lägret och de har bråkat och Mulan ska förklara varför bråket började på ett manligt sätt. Det är så pinsamt så jag måste spola förbi den delen...

Men i alla fall så får filmen mig att känna mig bra och jag tycker att jag påminner lite om Mulan. Precis som hon har jag försökt vara en person andra vill att jag ska vara, men sedan går vi vår egna väg och lever lyckliga i alla våra dagar...eller vi kan hoppas det i alla fall...

Dessutom älskar jag scenerna när de sjunger (även om de engelska texterna är SÅ mycket bättre!) och jag får gåshud av musiken. Så jag kommer se filmen många gånger...


Jag har även ordnat så att jag ska får rida en av grannarnas hästar. Det är faktiskt inseminören, hon heter Colette, och hon rider Western men känner till Parelli vilket är ett plus. Hon har tre hästar och VÄLDIGT mycket mark, så jag får rida hur mycket jag vill! Jag ska dit nästa helg när jag är ledig och jag är väldigt glad. För även om jag gillar att mjölka kor hela dagarna så saknar jag ändå att rida och nu när det är sommar så är det extra skönt att ta en ridtur.


På söndag är det sista dagen för insemineringen och det är verkligen på tiden! Det har varit en hel del extra arbete så det ska bli skönt när vi inte behöver göra det längre. Men istället så ska tio tjurar gå med korna i 6 veckor och det är meningen att vi ska försöka stoppa dem från att komma in i mjölkgropen...lycka till säga jag bara, jag kommer inte stå ivägen för en tjur (även om det är en liten Herefordtjur) som vill para en ko. Så det kan bli intressant...

Presentation


Detta är min reseblogg där jag tänkte dela med mig av mina upplevelser och äventyr på Nya Zealand.

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards